Stel cookie voorkeur in

Gezonde voeding

Puur groente en fruit
Als baby’s er aan toe zijn (tussen de 4 en 6 maanden) krijgen zij in het HummelHof een vers bereide fruit- en groentehap. In overleg met ouders wordt gestart met één soort smaak en later krijgen ze combinaties.

Elke dag wordt de groentehap vers gemaakt in een stoomkoker. We bereiden groente zoals bloemkool, courgette, wortel, aardappel, broccoli en paprika in verschillende combinaties. Voor de kleinste baby’s worden het fruit en de groentes gepureerd, de oudere kinderen krijgen stukjes die ze zelf kunnen pakken en opeten. De groentehap is een aanvulling op het avondeten, dus kan niet gezien worden als volledige vervanging! We verwerken geen vlees en vis. De groentehap wordt tussen 15.30 uur en 16.30 uur aangeboden.

Als bepaalde fruit of groente niet gegeten mag worden door je kind, geef dit dan door aan de pedagogisch medewerkers op de groep! Ook als je niet wil dat je kind bij ons een groentehap krijgt horen we dat graag. Je kind krijgt dan een ander tussendoortje.

Op de PeuterPoort wordt ’s middags verse groente gegeven in de vorm van rauwkost, tomaat, paprika, komkommer, worteltjes, boontjes, pompoen aangevuld met bijvoorbeeld zilveruitjes, augurkjes of olijven. We variëren zoveel mogelijk, zodat de kinderen kennis maken en proeven van diverse soorten fruit en groente! We gebruiken zoveel mogelijk biologische producten op NulVier!

Gezonde voeding
Kinderen groeien en ontwikkelen zich niet vanzelf. In de eerste levensjaren legt het kind de basis van een gezond en verantwoord eet- en drinkpatroon. Voor een gezond voedingspatroon zijn kinderen afhankelijk van volwassenen. De medewerkers van NulVier zijn zich hiervan bewust. Elke dag serveren we daarom zoveel mogelijk gevarieerde, natuurlijke en verse producten. Bij groente en fruit gaat de voorkeur uit naar biologisch en andere producten zoveel mogelijk zonder toegevoegde suikers.

Het gebruik van maaltijden is een gezamenlijke activiteit. Het gaat niet alleen om het eten en drinken maar ook om het contact met elkaar. Alle kinderen zitten aan tafel en kunnen dingen vertellen, er wordt een boekje voorgelezen of liedjes gezongen. De kinderen worden hier in aangemoedigd. Op de groep wordt er in kleinere groepjes gegeten. Uitgangspunt is (echter) altijd dat er rust gecreëerd wordt. Rust om volledig aandacht te kunnen besteden aan het etende kind. Een positief fijn eetmoment!

Algemene regels:

  • Eten en drinken doen we samen aan tafel
  • Netjes vragen om iets te drinken/ nog een boterham
  • Eerst je mond leeg eten, voordat je gaat praten
  • Voor we gaan eten zingen we het liedje "smakelijk eten, smakelijk drinken"
  • Voor en na het eten en drinken wassen we de handen en het gezicht. Ieder kind krijgt hiervoor een eigen washandje/snoetenpoetser
  • Zelf kiezen wat je op de boterham wil
  • De boterham mag naar keuze belegd worden met zoet of hartig.

Natuurlijk wordt er ook rekening gehouden met de wensen van de ouders en de behoeften van het kind. Denk hieraan; allergieën, maximum aantal boterhammen, vegetarisch, geloofsovertuiging etc. Geef dit dan ook echt aan bij de pedagogisch medewerker.

Water drinken

Op NulVier krijgen de kinderen water, fruitwater, thee of halfvolle melk te drinken. Er is zóveel keus in drankjes, maar de basis is simpel: water is de beste dorstlesser. Sap, diksap, limonade en frisdrank kun je beter niet te vaak geven. Melk heeft je dreumes of peuter elke dag nodig.

Elke dag heeft je kind ongeveer 5 bekertjes drinken nodig (750 ml), dat is inclusief melk. Van melk heeft je kind 2 bekertjes nodig. In de keuze die je maakt voor geschikte drankjes naast melk, kun je eens kijken naar onderstaand overzicht waar op aangegeven is hoeveel suikerklontjes er voor de verschillende soorten dranken (150 ml per glas) zitten:

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals je hierboven ziet, zit in frisdrank en in sap veel suiker. Ook diksap en limonadesiroop zijn erg zoet. In light frisdrank zit geen suiker, maar zorgt er alsnog voor dat je kind went aan een zoete smaak. Bovendien tast het zuur in (light) frisdrank het tandglazuur aan. Maar af en toe een zoete drank geven, is geen probleem. Geef bijvoorbeeld op een vast moment één zoet drankje, zoals op zaterdag en zondag. Zo went je kind er ook aan dat op andere momenten water en thee de standaard zijn.

Water bevat geen calorieën en heeft een neutrale smaak, waardoor je kindje niet aan een zoete smaak went. Een kopje met water aangelengde thee is een lekker alternatief. Zónder suiker natuurlijk. Tips om je kind aan het water drinken te krijgen:

  • Laat je kind langzaam wennen aan een minder zoete smaak. Verdun een sapje of siroop met steeds meer water. 
  • Maak het water bijzonder. Serveer het in een kan met muntblaadjes of citroenschijven. Je kunt water ook in een mooie beker schenken en versieren met een schijfje sinaasappel, een schijfje komkommer, een leuk rietje of fleurig parasolletje. 
  • Geef een kopje lichte thee met een speciaal smaakje. Je kunt het extra leuk maken door het te schenken uit een mooie pot of er een theefeestje van te maken. 
  • En tot slot: geef het rustig wat tijd en blijf proberen.

‘Jong geleerd, is oud gedaan’, zegt Paul Rosenmöller, ambassadeur van JOGG. JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. "Het is belangrijk dat jonge kinderen leren water drinken. Water is overal beschikbaar in Nederland, een goede dorstlesser en bevat geen calorieën." Dat zoete dranken dikmakers zijn, is recent nog aangetoond. Uit een landelijke steekproef naar het drinkgedrag onder kinderen tussen de nul en vier jaar is gebleken dat peuters dagelijks 2,3 glas zoete drank, tegenover 1.1 glas water drinken. Dit onderzoek is gehouden in opdracht van JOGG en uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Siroop en diksap zijn de meest gedronken zoete dranken. Bron: www.voedingscentrum.nl en www.jongerenopgezondgewicht.nl